Insikt och vändpunkt

Utan hjälp av religioner, Gurus, mia törnblomskor, spåkulor, tarotkort, självhjälpsböcker eller astrologi har jag i dagarna kommit fram till att jag har två val från och med nu:

1. Att tröttsamt gnälla över att jag saknar kärlek i livet.
2. Att fokusera på det jag HAR.

Och tittar jag på det jag har så ser jag massor av bra saker omkring mig, även kärlek. Så det är nästan oförskämt att ömka och beklaga mig när jag har det så bra. Dessutom, vad är det som säger att kärleken ifrån EN endaste person skulle göra mig lyckligare? Och lycka, det är ju ett nästan utopiskt tillstånd. Att vara tillfreds däremot, det känns lagom kravfyllt.
Så liksom Kungen vänder jag blad och går vidare. Reser dock inte till Kina, utan stannar på hemmaplan och håller mig anträffbar, om och utifall det skulle finnas frågor ...

Kommentarer

Yevonde sa…
bra talat :) ska försöka med det med.
Åh vad bra.Vilken humor. :-))
Anonym sa…
Gulle dig.♥
Så riktigt och viktigt. Var på väg dit för 1½ år sen men gick vilse. Är i tanketrakterna nu igen, men inte riktigt ännu.
Läser hos Ulrika Gabriel, om att SKAPA SIG SJÄLV istället för att finna sig själv. Hon skriver efter att ha läst "Pippi Power" Gillar det, skapa sig själv o en tillvaro jag kan leva med och må gott i. Men att längta efter något/någon tror jag ingår även i den tillvaron, däremot hoppas jag kunna hantera det bättre den dagen jag är där. Saknaden.
Klokt och klokt också att hålla dörren lite på glänt...
Jenny L sa…
Yes Single mother! Att försöka är så gott som något.

Tack Eva för att du ser det! :)

Gulle Dig Carina, och vad tjusigt sval din profilbild har blivit.

Kvinna med mycket... Pippi Power låter intressant och inspirerande. Det ska jag kolla upp. Klart man ska få sakna även om man är nöjd med sin tillvaro. Men jag kände bara att nu fick det vara nog med ältande tankar om "okärleken" när det redan fanns så mycket kärlek och fint omkring mig.

Annika, i mitt läge vore det helknasigt att stänga igen dörren helt. Är förresten nyfiken på hur det går med skrivandet. Vi kan väl mejlas i veckan?
Pia sa…
Jenny, då är vi två! Anammar med glimten i ögat samma val som Du.

Min mamma broderade en tavla till mig efter min första skilsmässa, där det stod "Man ska inte sörja det man saknar, utan glädjas åt det man har". Kloka ord att försöka efterleva.

Kram
Jenny L sa…
Härligt att höra Pia! Din mammas broderade tavla med kloka ord är vårt motto från och med nu, eller hur?
Pia sa…
Japp, det är det! :)

Populära inlägg