En viktig diskussion

Jag följer en diskussionstråd på Facebook efter att en vän har skrivit en statusuppdatering som öppnat upp för en debatt om demokrati. Han ställer frågan:

"Hur ska man rösta om man varken vill ha (kd) eller (v) med på köpet? Tänk om man kunde stryka koalitionspartners på valsedeln, det skulle kännas mer demokratiskt."

Jag tycker frågan är relevant och det gör uppenbarligen många andra också eftersom det blir en riktig diskussion och inte bara "tummen-upp-reaktioner":

Kommenterar 1: Är i precis samma sits, och jag skulle ju gärna vilja bli av med Björklund också. Jag gillar inte blockpolitik! Och kunde man inte få para ihop dem fritt? Maria Wetterstrand & Anders Borg, det skulle vara min favorit-kombo!
Kommenterar 2: Det handlar om att aktivt motverka dumma idéer som "blockpolitik" såväl i inrikes- som utrikespolitiken.
Kommenterar 3: Håller helt med! Jag skulle också rösta på ett sånt parti. Nu blir det ett "på-köpet-val" och det kan verkligen inte anses fullständigt demokratiskt. Känns mycket märkligt, ju mer man tänker på det.
Kommenterar 4: Mesallianser tillåtes icke, tyvärr. Men de där brunskjortorna kan ju förstås ställa till hela upplägget...
Kommenterar 5: Håller fullständigt med! Hur ska vi väcka opinion kring det här? En väldigt viktig fråga!! Rent av ett hån mot demokratin.
Kommenterar 6: Allt som bekämpar kommunister måste väl ändå vara ok?
Kommenterar 7: Allt som bekämpar frireligiösa måste väl ändå vara ok?
Kommenterar 8: Ja, hur väcker man fruktbar opinion kring konstitutionella frågor? Känns som att det kan ta lite tid att nå en ändring... Så kanske XX (kommentar 2) förslag är den mest pragmatiska lösningen på kort sikt. Men detta val blir nog ett "på-köpet-val" - vare sig vi vill eller inte.
Kommenterar 9: Det här är kanske den viktigaste diskussionen som har förts hittills inför höstens val. Den säger rätt mycket om demokratin, eller icke-demokratin om man så vill.
Kommenterar 10: Demokrati. Vilket skevt begrepp det är. Rösta! ... och lyssna sedan på "chefen" som i bästa fall lyssnar av tidens tand - om han/hon vill vara kvar en mandatperiod till.

Jag håller inte med i alla kommentarer, men tycker att diskussionen är intressant. Det blir inte bara en debatt som rör demokrati och det kommande valet, utan även en konstitutionell fråga. I och med blockpolitiken har våra valmöjligheter som röstberättigade begränsats. Man får lite för mycket politik på köpet än vad man kanske vill ha - och med det inget sagt om de partier som nämns i min väns FB-status. Men det väcker en och annan tanke som får mig att fundera över om vi någonsin kommer att kunna rösta på ETT parti igen utan att behöva få andra partier på köpet? Eller kommer det alltid vara blockpolitik vi går till val till framöver?

Kommentarer

Jag har tänkt mycket på blockpolitiken sedan jag såg Uppdrag granskning i förrgår. Det som har hänt är att vi nu har samma val som i det flesta andra länder. Ett val mellan två alternativ. Inget perfekt system precis.
I år finns det bara en fråga som jag röstar efter. Lika människovärde för alla.
Jag tror och hoppas att om vi väljer det parti som vi tycker är bäst, kommer i alla fall de partier som får flest röster i vardera blocket, få mest makt.

Populära inlägg