onsdag 25 augusti 2010

Vilket varumärke är Du?

Läser i pappersupplagan av Dagens Media att Zlatan Ibrahimovic beställt en varumärkesstudie över sig själv. Nu tror jag inte att Zlatan själv har suttit hemma på sin kammare och undrat över vilken produkt som bäst skulle symbolisera honom, det tror jag att någon annan har tänkt ut. Någon som vill tjäna pengar åt honom - och sig själv.
Hur som helst har ett undersökningsföretag frågat 470 svenskar och av de givna alternativen fastnade minst hälften för sportdryck (54 %), solglasögon (53 %) och kalsonger (50 %). Längst ned på listan kom vin (4 %), huvudvärkstabletter (4 %) och snus (5 %). För den före detta fotbollsspelaren Tomas Brolin tror jag resultatet skulle bli det omvända. Inte för att jag vill vara elak, men jag tror det.

Att vi relaterar kända personer till olika varumärken är visserligen inget nytt. Men när Margaretha Krook och Ernst-Hugo Järegård gjorde reklam för margarinet Flora i slutet av 60-talet var det nog inget undersökningsföretag som fick till uppdrag att undersöka om just de var lämpade att marknadsföra produkten. Då gick man nog mest på magkänsla. Och det blev ju en succé!

Rubriken till artikeln om Zlatan i Dagens media lyder: "Zlatan är bäst - som sportdryck".
"ÄR" bäst? Vi är alltså det vi konsumerar enligt den ständigt undersökande och produktmedvetna marknaden. Lite nyfiket undrar jag vilken produkt jag själv är; vad som bäst skulle symbolisera mig? Kanske trädgårdsverktyg som krattor, gräsklippare och sekatörer? Möjligen skorstenar, fast det är ju inget jag konsumerar, jag råkar bara ha tre skorstenar på mitt hus.

Vilken produkt tror du bäst skulle symbolisera Dig - VAD är du? Och har du nån idé om vad som skulle passa mig, utöver trädgårdsverktyg och skorstenar?

Florabilden är lånad från www.unileverhistoria.se och bilden på Zlatan fanns på Google.

8 kommentarer:

carina@pocolococreativo sa...

Du är nog en glass på sommaren, eller en blomma på ängen, eller ett glas kallt vitt vin av bästa märke.
Eller en filt i slutet av november.

Granne med potatisodlaren sa...

Stackars Zlatan, det är allt jag kan säga. Hoppas att han har humor. Jag tror att han hade hoppats på att få vara ett ansikte för en otroligt snabb sportbil.
Du är pendling med båt, självständiga val och Parisdrömmar.
Jag är ständig fotograf och längtar efter fler simturer utomhus.

Annika sa...

Intressant fråga men jag vet faktiskt inte! Tapeter kanske?

Jenny sa...

Carina, så fint! Och du är ett moget rödvin som man spar till ett speciellt tillfälle. Eller en exklusiv kamera à la Hasselblad.

Eva, gulle dig! Och ditt varumärke symboliserar klokhet och lugn. Och ja, Zlatan hade nog hoppats på en Lamborghini eller Lotus att få köra omkring i. Istället ser det ut att bli en årskonsumtion av Prippsplus.

Annika, perfekt ju! Något med mat också, något franskt.

För övrigt Carina, Eva och Annika, symboliserar ju ni ALLA tre något internationellt, något som sträcker sig över nationsgränserna.

Evas värld sa...

Härlig fråga och fundering! Och du har rätt, i alla kommentarerna och i din text finns kopplingen närhet, kanske liten ö och sedan storstad... mycket kultur. Sökande. Intensitet. Vad blir det?
Nu gick jag in på din blogg för att få veta varför du inte kom iväg till Paris trots den packade väskan, eller kom du iväg?

Anneli sa...

Jag tror inte att jag är "bäst" på något särskilt. Småbra på lite av varje kanske.
Du har en award att hämta hos mig :)

Jenny sa...

Fina Eva, ja vad blir det... En reseboksguide kanske? ;)
Nej, jag kom aldrig iväg till Paris. Sjukdom kom i vägen. Suck! Men Paris finns kvar och snart ses ju vi - tjohiii!!

Anneli, det är du absolut - bra på mycket! Spännande med en award. Ska genast titta in hos dig! :)

Jenny sa...

Tusen tack Anneli! :)