Min fantasi skenar

Åker tåg. Mannen som sitter snett mittemot mig pratar för sig själv, väser ilsket på danska med mörk, sluddrande stämma. Jag förstår inte vad han säger. I den ena handen håller han en bunt papper, i den andra en bläckpenna. Han håller krampaktigt om pennan, som vore den ett vapen. När han inte väser grimaserar han, skrynklar ihop ansiktet och formar läpparna för att pysa ut luft genom munnen. Som ett ånglokomotiv.
Plötsligt plingar det till i min mobil. Mannen tittar upp, stirrar mot mitt håll och säger något, jag hör inte vad. Jag fokuserar helt på mobilens display. Vill inte möta hans blick, rädd för att väcka en slumrande vrede, att han plötsligt ska kasta sig mot mig och attackera mig med sin penna ...

Jag har precis läst ut boken "Hypnotisören" av L. Kepler och misstror numera alla människor för att vara galna. Rent av sinnessjuka. Tar tacksamt emot boktips för att komma ifrån denna villfarelse - snarast! Tips på kriminalromaner undanbedes, tack!

Kommentarer

Anonym sa…
Han var säkert galen, man kan aldrig vara för säker!

Läs Breath, Eyes, Memory av Edwidge Dandicat, En gränslös kärlekshistoria av Aino Trosell, eller varför inte något lugnt av Jean Rhys!

Eller kom hit och hälsa på mig, vi kan prata strunt och kommentera folk på stan, ingen förstår ju vad vi säger så vi kan säga vad vi vill.
det är du som får skriva kriminalromanen. Det låter som om ingen hade velat ha honom som granne på tåget.
Alla människor ÄR galna, en del är bara bättre på att dölja det än andra... ;-)
Alltså läs - eller läs om - Händelser vid vatten av Kerstin Ekman. Kriminalroman, ja kanske, men så bra!
Tittade på Kepler, tappade all lust att läsa den. Kerstin Ekman VILL något med sin roman, samma med den sydafrikasnke deckarförfattaren som upprörs över våldet och vill skildra ett samhälle under svårt tryck - inte våld för att roa för stunden, det gillar inte jag!
Usch, jag är så där nojig oavsett vad jag läser. Det räcker ju att läsa dagstidningen eller se på tv. Jag ser mördare och galningar överallt. Det är nackdelen med att ha en vild fantasi ;)
Jenny L sa…
Tack för boktipsen Carina och Eva!

Och nog bor det en liten gömd galning i de flesta människor Annika, särskilt om man som jag, liksom du Anneli, har vild fantasi.

Kanske att man skulle skriva en kriminalroman ändå...

Populära inlägg