Inget fungerar som det ska

Det är en sån där dag då inget vill sig, då ingenting fungerar som det ska. Åskan och regnet håller mig hemma när jag egentligen vill ut till havs, åka ut till ön i skärgården där min familj är. Sjön suger, men inte på det sättet. Den bara suger. Lika så vädret. Och min kropp vill sig inte, den bara vill inte. Det är en dag då jag helst vill klä mig i ett tältliknande tygsjok. Bara huvud, armar och ben som sticker ut, om ens det. Just i dag kan jag tänka mig att bära burka. Inte för att tygla mannens lustar, utan för att gömma mig, bara för sakens skull. Som om det skulle behövas, här i min ensamhet. Jag kunde lika gärna vara spritt språngande naken. Men nej tack. Och internetuppkopplingen i datorn strular, så jag får plocka fram den jättegamla laptopen med ett tangentbord som lever sitt eget liv, där bokstäverna blir något annat, till symboler, och bara jag vet vilken bokstavskombination som funkar för att bilda meningar. Men vad ska jag med en dator till när jag inget har att säga, när hjärnan är tom och syntax error blinkar i ögonen. Och vad innehåller min framtid egentligen, och vad innehåller den inte? Den som ändå vore Saida, med en spåkula, om så bara för en kort sekund. Eller en evighet.
Nä, det är inte min dag i dag. Inget fungerar som det ska.

Kommentarer

Anonym sa…
I morgon är det en ny dag.
Ibland är det bara så. Hoppas du får en mycket, mycket bättre dag imorgon. Kram Kim
Jenny L sa…
En bättre dag hoppas jag, Carina.

Tack Kim! ;)
Det är en bättre dag idag. Varmare på morgonen. Ingen åska och nytvättat ute. Hoppas att du får en fin tur ut i skärgården.
Jenny L sa…
Tack Eva! Sitter på båten precis i denna stund och puttrar iväg ut till skärgården. Solen lyser! :)
Jane Morén sa…
Nu blir allt bra, båten bär dig dit du ska.
Jane Morén sa…
Trots allt: din text just här, har allt en text behöver för att man inte ska kunna sluta läsa den. Sån härlig upptrappande rytm dessutom.
Jenny L sa…
Vilken superkomplimang Jane! Tack!! Då var det åtminstone nå't som fungerade igår.
Och du, allt blev bra till slut. Tog skärgårdsbåten i morse, kom ut till ön. Och det var en fin resa, vacker dag och mysig kväll.

Populära inlägg