Hembakat - en symbol för välstånd

En bekant till mig som har barn i förskolan, berättar att när skolan har barn- och föräldrarträffar med samkväm ser man ner på de föräldrar som kommer med köpta kakor och bakverk. "Jaha, har du köpebröd", fick min bekant syrligt höra när hon kom med sitt från affären medköpta paket med kanelbullar.
Förr i tiden, vet ej sedan hur länge tillbaka, men så sent som på 80-talet i alla fall, då jag gick i skolan, ansågs det fint att "ha råd" med köpebröd. Det symboliserade välstånd. I dag är hembakat en symbol för att man har råd - och kanske framförallt tid att baka. Och tid är ju som bekant pengar.
Fenomenet säger mig att attitydförändringar alltid är relaterade till samhällsekonomin.

Kommentarer

Så sant Jenny - och vilken trist attityd. Alla gör väl sitt bästa. Men jag kan erkänna att jag packade om köpebullar en gång i "hembakade" plastpåsar...
Jenny L sa…
Haha! Vilket roligt avslöjande Eva. Himla märkligt dock med attitydförändringar när jag tänker tillbaka på hur det var när jag själv gick i skolan och hur fint det ansågs med de som hade köpt med sig bakverk. Pendeln svänger...
Jenny och Eva, min kompis Maria lärde mig att köpa bondkakor och stoppa dem i papperspåsar. Så hade hon gjort under sin sons uppväxt.
Jag bara stönade under flickornas skolgång. I åtta år i ett sträck hade deras två klasser ansvar för kaffeserveringen(och kaffebrödsbakningen) på byns julmarknad. Förutom allt annat bak till möten, basketmatcher, skolavslutningar två ggr per år, scouterna, huga. Gemenskapen kring alla tillställningar älskar jag. Men bakningen och konflikterna som uppstod var inte det roligaste.
Jag tror inte att bakkraven är lika frekventa i storstäder som här i byn. Inne i Luleå är det helt annat.
Anonym sa…
Jag minns när man skulle ha matsäck med sig på utflykten i skolan. Jag skämdes för mammas hembakade frallor, alla hade ju Skogaholmslimpa! Nu när jag får för mig att baka (typ engång i halvåret) så skryter min 9-åring vitt och brett till sina kompisar "mamma har bakat dom här själv!" ;)
Jenny L sa…
Granne-Eva, jag tycker det är så lustigt det där med att köpa kakor/bullar och stoppa i en annan påse så att det verkar hembakat - det är ett bra tips som jag kommer lägga på minnet för framtiden. Det där med kravet om hembakat har nog även nått storstäderna. Kanske i takt med alla matlagningsprogram och mattidningar som visar hur "lätt" det är att baka och laga mat?

Jenny, så där kände jag också! Min mamma var en "hejare" i köket så min matsäck till alla skolpicknickar bestod alltid av hemlagad mat. Minns hur jag avundades min bästa kompis som hade grillad kyckling, potatissallad och chips från ICA i sin matsäck. Det är intressant hur attityder förändras och att även barn, såsom din dotter, tycker att det är finare med hembakat än köpebröd.

Populära inlägg