Mad men påverkar folks dryckesvanor

Bartendern på Hotell Reisen står och karvar i en gigantisk isklump med en kniv. Jag och min vän skojar lite undrande: "Har ni ingen ismaskin?"
Jodå, visst har de det! Men de kokar även vatten som de fryser till isblock för att snida fram avlånga isbitar att lägga i drinken "Old Fashioned".
- Det har blivit en populär drink, berättar bartendern och fortsätter:
- Det går nån TV-serie, Mad men (han säger det på ett sätt så att man förstår att han aldrig har sett serien), och där dricker de tydligen Old Fashioned hela tiden.
Intressant, tycker jag! Mad men smittar inte bara av sig på världens modehus, det förändrar även människors dryckesvanor.

Ingredienser i Old Fashioned:
4-6 cl Bourbon
Angostura bitter
1 sockerbit
Soda

Kommentarer

Jag minns när Dallas fick Bourbonförsäljningen att stiga. Har du druckit en Old Fashioned? Snyggt med en jätteisbit.
Har aldrig provat.
Jenny L sa…
Och tjejerna i "Sex and the city" gjorde drinken Cosmopolitan populär.
Nej, jag har aldrig druckit en Old Fashioned, men blir allt lite nyfiken att prova.

Ps. De kokar vattnet fem ggr innan de fryser in det. Det gör tydligen isen extra klar.
Helt otroligt! Tänk att 60-tal blivit så otroligt hett... Jag är född på 60-talet så jag är väl också het? Lite? Snälla?
Jenny L sa…
No doubt about it, Annika!

Populära inlägg