Hopp om fredsmäklaren Barack Obama

Barack Obama får Nobels fredspris "för att han har tänt ett hopp om en bättre framtid", annonserar den norska Nobelkommittén idag. Och ett hoppfullt val är det. Ett val av "hope".
Under de senaste decennierna kan man väl utan att ljuga påstå att det politiska förtroendet för de hegemona cowboysarna som suttit vid makten over there varit svagt. Om inte iskallt till och med. Såväl för makthavaren med tillägget W som han utan.
Men på Obama tror världen - i alla fall delar av den - och bevisligen den norska Nobelkommittén, som hoppas och skanderar: "Yes, You Can!"
Nu är det upp till bevis. Ord måste kläs i handling. Det är en tung utmärkelse att bära i ett så tidigt skede som president. Jag hoppas han klarar det.

Kommentarer

Sofie B-C sa…
Jag instämmer. Vilka enorma förväntningar! Tyckte även om ditt inlägg nedan. Undrar vad Obama hade sagt om han satt på bussen? Vet att jag själv precis som du hade suttit tyst i stunden och sedan gått och grunnat på det efteråt ...
Jenny L sa…
Sofie, jag ångrar att jag inte sa ifrån. Obama hade gjort det. Om inte annat så måste han det från och med nu. Men för mig var det det där med väskan fullproppad med pantflaskor... Jag var lite för bekväm helt enkelt. Nästa gång ska jag ha mer civilkurage - med eller utan tomburkar.

Populära inlägg