En humorist, en historiker och ett gäng hockeyspelare

Det är inte bara Östermalm som är kändistätt i Stockholm (läs gårdagens blogginlägg här). På Kungsholmen och centralstation finns de också.
Promenerande längs med Kungsbrostrand under lunchtid passerade jag Karamelodiktstipendiaten och humoristen Henrik Dorsin* rullandes på en barnvagn.
Lite tidigare samma dag, morgontrött hasandes över centralstation på väg till jobbet, såg jag ingen mindre än - för kort i rocken är han - Svenska akademiens nye och ständige sekreterare Peter Englund* - historikern.
Lite senare samma dag, nu raskt målmedvetet på väg från jobbet - på samma plats som jag såg sekreteraren Peter - hamnade jag i ett kaos bland svenska fans som ville se NHL-laget Detroit Red Wings*, hitflugna ända från Amerika't, laguppställda på en scen placerad mitt på centralstation. Platsen där jag kom gående var uppenbarligen också lagets entré upp till scenen, så det var fullt av poliser och storvuxna hockeyspelare med ärrade ansikten att trängas mellan. Jag hamnade face-to-face med en av hockeylirarna. "Hello" sa han på engelska! "Hej" svarade jag på svenska och fortsatte målmedvetet min rutt hemåt.

* Motivering när Henrik Dorsin 2007 fick motta Povel Ramels karamelodiktstipendiat
"För att han med kvicka slevslängar och andra yttringar av synnerligen godkänd kvalitetsunderhållning, så tydligt visar att en ny kreativ humorgeneration är på ”upp-sprattling”.

Kvicka slevslängar och upp-sprattling?!

* Peter Englunds farväl till sin blogg http://peterenglund.wordpress.com/om-dess-nedlaggning/

En undran: varför kallas det "ständige" sekreterare?

* Från Wikipedia om Detroit Red Wings
Säsongen 2008/2009 är åtta svenska spelare registrerade i Red Wings A-lag. Detta faktum innebär att en tredjedel av Red Wings officiella A-lag består av svenska spelare.

Okej, då vet vi!

Kommentarer

Populära inlägg