fredag 25 september 2009

No smoke without fire

Ingen rök utan eld brukar man säga, men ikväll lyckades i alla fall jag med det konststycket. Mycket rök, men ingen eld.
Jag är ännu inte kompis med de två jättefina järnkaminer som finns i mitt hus och som när de är i full gång, härligt eldsprakandes, värmer upp husets rum på sekunder. Försökte flera gånger tända den ena av dem. Började med mindre vedträn och sönderrivna remsor av tidningspapper, precis som jag lärt mig att man ska av ett brasproffs. Men det ville sig inte! Istället pyrde tjock rök ut i hela huset, så pass att båda brandlarmen satte igång, såväl på övervåningen som undervåningen. Jag fick springa upp och ner, i klumpiga träskor, med en handduk för att vifta bort röken så att larmen skulle sluta tjuta. När den ena slutat satte den andra igång. För den som inte vet så kan jag tala om att de ger ifrån sig ett jävla ljud, vilket i och för sig känns tryggt utifall det skulle börja brinna om natten när jag sover.
Det hela slutade med kapitulering. På med elementen, som alstrar dyr direktverkande el, för att invänta nästa saftiga räkning från elbolaget.

Inga kommentarer: