En konstpaus i Göteborg

Jag är på snabbvisit i Göteborg. Som alltid när jag är i staden som utnämnt sig själv som Sveriges framsida och har lite tid över, besöker jag mitt favoritcafé, italienska Bar Centro på Kyrkogatan. Det ligger centralt, men ändå avskilt, in på en tvärgata som är lätt att missa.
Lokalen är liten och sittplatserna få, men det spelar ingen roll för här tar man sin espresso på stående fot eller sittandes på trottoarkanten utanför - vid väder.
Närmare Italien än så här kan man inte komma. Jag känner mig behagligt osynlig här. Får vara i fred med mina tankar och funderingar.
Här tillät jag mig att i dag ta en konstpaus från det vanliga livet, mitt liv som pågår 55 mil öster ut, och som enligt fram-och-bakordningen alltså måste vara Sveriges baksida. Fast det är en definitionsfråga. Det beror ju på vilket håll man kommer ifrån.

Kommentarer

Populära inlägg