Storebror som ser dig är ett företag

När jag hade skrivit klart mitt förra inlägg om Bodil Malmstens förmåga att trösta mig i min "tristess och ibland dunkla syn på tillvaron" (vilket inte var menat att bli så nattsvart som det kanske verkade) och tryckte på "publicera" kom en annons upp på högra sidan av dataskärmen. Det stod "När du behöver en jourhavande vän". Hm... En annan gång skrev jag ett inlägg om den perfekta morgonjuicen och samma sak hände då. Ja alltså inte reklam om att jag skulle ringa en jourhavande vän, utan en annons som var kopplad till juice.
Det är inget nytt att storföretag lagrar konsumenters internettrafik, men jag tycker ändå att det är integritetskränkande. Visserligen är det bra att det finns snabb hjälp att tillgå för den som använder så "mörka" ord som tristess och dunkel i bloggen, men en aning storebror-ser-dig-varning är det. Låt säga att jag skriver ett inlägg om värmebölja (hoppas, hoppas), kommer jag då att få tips om billiga baddräkter, solskyddskrämer eller charterresor? Klarar Internet att urskilja homonymer, det vill säga ord som har dubbel betydelse, som till exempel svin som kan vara både gris och skitstövel? Eller ordet "såg" som är en form av att se samt ett verktyg. Det ska bli spännande att se vilken reklam som dyker upp vid mina kommande blogginlägg. I'll keep you posted! Jag tror inte att det här blir mitt sista inlägg på det här temat.

Kommentarer

Har aldrig tänkt på att du haft annonser på din blogg...
Och går man och handlar någonstans där man har medlemskort vet butiken ALLT om ens vanor! Integritet - vad är det?
Jenny L sa…
Nej, jag har inga annonser på min blogg. Men får inte du också annonser som dyker upp i högermarginalen efter att man tryckt på knappen "Publicera inlägg" då man skrivit ett nytt inlägg?

Populära inlägg